Szkoła Polska im. Sándora Petőfiego przy Ambasadzie RP w BUDAPESZCIE Szkoła Polska im. Sándora Petőfiego przy Ambasadzie RP w BUDAPESZCIE

Organizacja, przedmiot działania i kompetencje

  1. Cele i zadania Szkoły uwzględniają Program Wychowawczo-Profilaktyczny oparty na wizji i misji Szkoły i obejmujący treści i działania o charakterze wychowawczym oraz profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych ucznia.
  2. Nadrzędną ideą Szkoły jest szeroko pojęte dobro każdego ucznia, poszanowanie jego godności i prawa do wszechstronnego rozwoju osobowości.
  3. Szkoła realizuje cele i zadania określone w przepisach w sprawie organizacji kształcenia dzieci obywateli polskich czasowo przebywających za granicą,
    w szczególności:

1)         zapewnia uczniom możliwość nauki w zakresie kształcenia uzupełniającego;

2)         ułatwia uczniom powracającym do Polski kontynuowanie nauki w polskim systemie oświaty;

3)         podejmuje działania mające na celu podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej i językowej uczniów;

4)         współpracuje ze stowarzyszeniami i organizacjami polskimi oraz polonijnymi, wspierającymi rozwój polskiej kultury za granicą.

  1. Do zadań dydaktyczno-wychowawczych Szkoły należy w szczególności:

1)         realizacja programów nauczania uwzględniających ramy programowe kształcenia uzupełniającego dla szkół polskich;

2)         prowadzenie zajęć edukacyjnych w trybie stacjonarnym w wybranych dniach tygodnia, ustalonych w arkuszu organizacji pracy Szkoły;

3)         umożliwienie uczniom zdobycia wiadomości i umiejętności z przedmiotów nauczanych w Szkole niezbędnych do uzyskania świadectw ukończenia: szkoły podstawowej i czteroletniego liceum ogólnokształcącego;

4)         umożliwienie uczniom powracającym do Polski włączenia się do systemu edukacji w Polsce;

5)         kształtowanie u uczniów postawy warunkującej sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie;

6)         wychowanie uczniów w duchu patriotyzmu, tolerancji światopoglądowej, wzajemnego koleżeństwa, poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie oraz przekonania;

7)         kształtowanie i podtrzymywanie tożsamości narodowej wśród uczniów, wzbudzanie intelektualnej i uczuciowej więzi z Polską;

8)         współpraca ze stowarzyszeniami i organizacjami polskimi oraz polonijnymi wspierającymi rozwój polskiej kultury na obczyźnie;

9)         tworzenie środowiska sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi osobowemu uczniów;

10)       organizowanie w ramach swojej działalności dydaktyczno-wychowawczej, poza obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi:

a) zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia,

b) imprez sportowych,

c) wycieczek przedmiotowych,

d) wycieczek krajoznawczo-turystycznych,

e) spotkań z przedstawicielami świata kultury, sztuki i polityki
z Rzeczypospolitej Polskiej i Węgier,

11)       rozpoznawanie wartości moralnych, dokonywanie wyborów i hierarchizacji wartości;

12)       współpracę ze stowarzyszeniami społeczno-kulturalnymi, placówkami oświatowymi, organizacjami młodzieżowymi, placówkami życia kulturalnego

i religijnego, których celem jest umożliwienie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej oraz rozwijanie umiejętności społecznych, tolerancji rasowej, narodowościowej i wyznaniowej.

            13) Do zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły wynikających bezpośrednio

            z warunków  środowiska miejscowego należy:

                                    a)stworzenie dla dzieci i młodzieży polonijnej odpowiednich warunków

    poznawania poloników na Węgrzech,

                                   b) zapoznanie polskich uczniów z dziejami wielowiekowych – historycznych,

     kulturowych i gospodarczych – relacji polsko-węgierskich.

5. Szkoła nie przeprowadza egzaminu ósmoklasisty i egzaminu maturalnego.

6. Do zadań opiekuńczych Szkoły, których wyznacznikiem są przepisy bezpieczeństwa
i higieny pracy, należy zapewnienie uczniom bezpieczeństwa na terenie Szkoły
w szczególności poprzez:

1)         sprawowanie opieki nad uczniami przebywającymi na terenie Szkoły podczas zajęć obowiązkowych, w trakcie lekcji i w czasie przerw zgodnie z harmonogramem dyżurów,

2)         zapewnianie uczniom bezpiecznego opuszczania pomieszczeń szkolnych po zakończonych zajęciach,

3)         podczas wyjazdów, a także wyjść poza teren Szkoły opiekę nad uczniami sprawują nauczyciele. Rodzice i pracownicy niepedagogiczni uczestniczący
w wyjściach i wyjazdach, mogą pełnić funkcję wspomagającą nauczycieli w ich działaniach opiekuńczych.

  1. W zakresie realizacji celów i zadań Szkoła współpracuje ze stowarzyszeniami polonijnymi, Instytutem Polskim w Budapeszcie oraz innymi polskimi i polonijnymi instytucjami działającymi na Węgrzech.
  2. W Szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej Szkoły.
  1. Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, o których mowa w ust. 7, wymaga uzyskania zgody Dyrektora Szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Rodziców.
  2. Wycieczki przedmiotowe i interdyscyplinarne organizowane są na podstawie odpowiednich rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej z zachowaniem odpowiednich norm bezpieczeństwa oraz uwzględniając przepisy lokalne w tym zakresie.
  3. Za bezpieczeństwo uczniów podczas zajęć odbywających się̨ poza terenem Szkoły odpowiadają̨ kierownik wycieczki i opiekunowie grup:

1)         na wycieczce przedmiotowej, krajoznawczo-turystycznej udającej się poza teren Szkoły lub imprezie organizowanej w obrębie miejscowości, bez korzystania
z publicznych środków lokomocji, co najmniej jeden opiekun na 15 uczniów
(z zastrzeżeniem, że w szczególnych przypadkach lub w oddziale dziecięcym Dyrektor Szkoły może zwiększyć liczbę opiekunów),

2)         na imprezie wyjazdowej, wycieczce udającej się poza teren Szkoły
z korzystaniem z publicznych środków lokomocji w obrębie tej samej miejscowości, jeden opiekun na 10 uczniów (z zastrzeżeniem, że w szczególnych przypadkach lub w oddziale dziecięcym Dyrektor Szkoły może zwiększyć liczbę opiekunów),

3)         na wycieczce udającej się poza teren miasta z korzystaniem z publicznych środków lokomocji, jeden opiekun na 5 uczniów, na imprezie wyjazdowej poza teren miasta z korzystaniem z publicznych środków lokomocji, jeden opiekun na 5 uczniów.

  1. Zgodę na zorganizowanie wycieczki wyraża Dyrektor Szkoły, zatwierdzając kartę wycieczki.
  2. Dyrektor Szkoły wyznacza kierownika wycieczki spośród pracowników pedagogicznych szkoły.
  3. Zgoda rodziców na udział w wycieczce ucznia niepełnoletniego jest wyrażana
    w formie pisemnej.
  4. W zależności od celu i programu wycieczki opiekunem wycieczki może być także osoba niebędąca pracownikiem pedagogicznym szkoły, wyznaczona przez Dyrektora Szkoły.
  5. Nauczyciele prowadzący zajęcia w klasach pierwszych mają obowiązek w pierwszych dniach września przeprowadzić zajęcia mające na celu zaznajomienie uczniów
    z pomieszczeniami budynku szkolnego, zasadami bezpieczeństwa na terenie Szkoły, przepisami ruchu drogowego i podstawami higieny pracy umysłowej.
  6. W przypadku nieodebrania dziecka czekającego po zakończonych zajęciach na rodziców lub opiekunów prawnych w godzinach funkcjonowania Szkoły, nauczyciel odpowiedzialny za dziecko lub inny, który zauważył sytuację, zobowiązany jest powiadomić o tym fakcie Dyrektora Szkoły, a także skontaktować się telefonicznie
    z rodzicami lub opiekunami prawnymi. W razie wyczerpania wszystkich możliwości odbioru dziecka, obowiązkowo należy powiadomić odpowiednie organy.
  7. Nauczyciele nie mogą przekazać ucznia pod opiekę osobie w stanie wskazującym na spożycie alkoholu (zobligowani są powiadomić innego prawnego opiekuna lub odpowiednie organy).

 

Opublikował(a): admin

Ostatnia zmiana: